زایمان موفق توسط دوست گلمون

آپلود عکس

دمت گرم پس خسته نباشی

انجام زایمان موفق در استان چهارمحال بختیاری /دوست گلمون مصطفی قربانی

لینک خبر::

http://skums.ac.ir/ShowPage.aspx?Page_=news&lang=1&sub=10&PageID=10237&PageIDF=332

یه عکس دسته جمعی از رفقای گل 91

 

امیدوارم هرجا که هستید تو بازی شطرنج زندگیتون برنده باشیدآپلود عکس

درآوردن‌ كلاه‌ ايمني‌

بهترين‌ برخورد با كلاه‌هاي‌ ايمني‌ محافظ‌ (مثل‌ كلاه‌ اسب‌سواري‌ يا كلاه‌ ايمني‌ موتورسواران‌) آن‌ است‌ كه‌ آنها را خارج‌ نكنيم‌؛ تنها زماني‌ بايد اين‌ كلاه‌ها را خارج‌ كرد كه‌ كاملاً ضرورت‌ داشته‌ باشد (مثلاً اگر نمي‌توانيد راه‌ تنفسي‌ را برقرار كنيد). اگر مجبور به‌ خارج‌ كردن‌ اين‌ وسيله‌ هستيد، در صورت‌ امكان‌ خود مصدوم‌ بايد اين‌ كار را انجام‌ دهد؛ در غير اين‌ صورت‌، شما بايد به‌ كمك‌ يك‌ امدادگر اقدام‌ به‌ خارج‌ كردن‌ كلاه‌ ايمني‌ كنيد. مراقب‌ باشيد كه‌ در تمام‌ لحظات‌ سر و گردن‌ را نگه‌ داريد و سر را در امتداد ستون‌ فقرات‌ نگه‌ داريد.

احتياط‌!

كلاه‌ ايمني‌ را تا زماني‌ كه‌ ضرورت‌ حتمي‌ داشته‌ باشد، خارج‌ نكنيد.

كلاه‌ ايمني‌ رخ‌ باز

1) چانه‌بند را باز كنيد يا برش‌ دهيد. سر و گردن‌ مصدوم‌ را نگه‌ داريد و آن‌ را در امتداد ستون‌ فقرات‌ نگه‌ داريد.

 

2) از يك‌ امدادگر بخواهيد كه‌ دو طرف‌ كلاه‌ ايمني‌ را از بالا با دو دست‌ بگيرد و آنها را از دو طرف‌ بكشد تا فشار از روي‌ سر برداشته‌ شود. وي‌ سپس‌ بايد كلاه‌ را با ملايمت‌ به‌ بالا و عقب‌ بكشد.

 

احتياط‌!

كلاه‌ ايمني‌ را تا زماني‌ كه‌ ... بقیه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

DRABC

DRABC اولين اقدامات درماني و مراقبتي مي باشند که هر شخصي که با تصادفات رو به رو مي شود بايد آنها را در نظر داشته باشد . افراد با تجربه در زمينه کمکهاي اوليه – خدمه آمبولانس – پرستاران و متخصصين پزشکي – همه از اين عبارت DRABC با خبر و مطلع هستند . ( خطر = D ، واکنش = R ، راه هوايي Air Way= A ، تنفس Breathing = B ، گردش خون Circularation = C ) D : · توصيه به خود شما : هيچ وقت خود را در معرض خطر قرار ندهيد . · توصيه به ديگران : اجازه ندهيد که بينندگان و ناظران سانحه در معرض خطر قرار بگيرند. · خطر تلفات را کم کنيد و يا افراد صدمه ديده را از معرض خطر دور نگهداريد . R : · به آرامي فرد صدمه ديده را تکان بدهيد و او را با صداي بلند مخاطب قرار دهيد تا عکس العمل و واکنش او را دريابيد البته در کودکان و نوزادان اين کار را انجام ندهيد . · آيا مصدوم هوشيار است ؟ · آيا مصدوم خواب آلود و يا گيج و سراسيمه است ؟ · آيا مصدوم بي هوش است ( غش کرده است ) اما واکنش نشان مي دهد ؟ · آيا مصدوم بيهوش است و واکنش هم ندارد ؟ · اگر مصدوم بيهوش است او را در وضعيت مناسب قرار دهيد . A : · آيا راه هوايي باز و تميز است ؟ · آيا تنفس بيمار پر سر و صدا است ؟ · آيا عامل بالقوه انسداد راه هوايي وجود دارد ؟ ( مثلاً خون ) · اگر چنين است راه هوائي را باز و تميز کنيد . B : · به سينه بيمار نگاه کنيد آيا بالا و پائين مي شود ؟ · به صداي تنفس گوش دهيد آيا نفس مي کشد ؟ · با گذاشتن دست در پائين قفسه سينه حرکت تنفس را احساس کنيد . · اگر تنفس وجود ندارد ۲ تنفس فعال به بيمار بدهيد و در صورت عدم پاسخ بيمار شروع کنيد به تنفس دهان به دهان . C : · آيا نبض کاروتيد دارد ؟ · آيا اين نبض قوي است ؟ · آيا منظم است ؟ · آيا خون زيادي از دست رفته است ؟ · اگر هيچ نبضي وجود ندارد بايد CPR ( عمليات احياء ) را شروع کنيد . اگر مصدوم هوشيار است ( نسبت به وضعيت خود مطلع است )‌ آنگاه آسيبها و ناخوشي مصدوم را درمان کنيد (البته با توجه به علائم و نشانه هاي بيمار ). همراه مصدوم بمانيد و با تلفن و يا سريعترين وسيله درخواست کمک کنيد . اگر بيمار هوشيار نيست ولي تنفس خودبخودي دارد ( وضعيت تنفسي اش خوب است ) او را در وضعيت و موقعيت مناسب قرار داده و به درمان آسيب هايش ( البته در حد امکان ) بپردازيد . اگر مصدوم بيهوش است و تنفس هم ندارد او را به پشت خوابانده و شروع به احياء بيمار نمائيد ( CPR ) و يا تنفس دهان به دهان هر کدام که لازم باشد

مانور همليچ Heimlich Maneuver

مراقبت از كودكان

از آنجا كه كودكان تمايل دارند اشياء را به دهان بگذارند و ببلعند، پيش‌بيني‌هاي زير را در مورد آنها رعايت كنيد:

1- هرگز اسباب بازي‌هاي كوچك را كه ابعادشان 4×2 سانتيمتر و يا كوچكتر است، در اختيار كودكان قرار ندهيد. به همين شكل مراقب قطعات كوچك جداشدني اسباب بازي‌ها نيز باشيد.

2- قرص هاي داروئي را پس از حل كردن در آب به كودكان بدهيد.

3- اين اشياء را از دسترس كودكان دور نگه داريد: سكه، دكمه، بادكنك باد نشده، نخود، لوبيا، دانه تسبيح، تيله‌هاي شيشه‌اي و سنگي...

4-اين خوراكي‌ها را نيز از دسترس كودكان دور نگه داريد: ذرت بو داده،آجيل، يخ، شكلات، سبزيجات خام، هويج...

5- كودك در حال خوردن خوراكي نبايد بدود، راه برود و يا بازي كند.

 

چگونه خودمان را از خطر خفگي نجات دهيم

1- يك دستتان را مشت كنيد و انگشت شست خود را بر روي شكم - بين قفسه سينه و ناف – بگذاريد.

2-  اين دست را محكم با دست ديگرتان بگيريد و هر دو دست را با حركت سريع رو به بالا فشار دهيد. همچنين مي‌توانيد بر روي جسمي ثابت و افقي (مانند لبه ميز،صندلي، نرده، ...) خم شويد و شكمتان را با حركات سريع به لبه جسم فشار دهيد

3- اين حركت را تا خارج شدن جسم خارجي ادامه دهيد.

 

خردسالان

در ابتدا سعي كنيد جسم خارجي را - در صورتي كه قابل مشاهده است – با گرداندن انگشت در داخل دهان نوزاد خارج نمائيد. بايد مراقب باشيد كه اين كار شما جسم خارجي را بيشتر در حلق كودك فرونبرد.

در صورتي كه با انگشت موفق به خارج كردن جسم خارجي نشديد، مانند شكل پنج بار با پاشنه دست به پشت نوزاد بزنيد. سر نوزاد بايد پائين تر از بدنش قرار بگيرد.

در صورتي كه با استفاده از روشهاي قبلي مشكل برطرف نشد، دو انگشت مياني را مانند شكل، در وسط قفسه سينه نوزاد بگذاريد و پنج بار به سرعت رو به پايين فشار دهيد. سر نوزاد در اين حالت نيز بايد پائين‌تر از بدنش قرار بگيرد.

  كودكان

همانگونه كه پيشتر توضيح داده شد، ابتدا يك دستتان را مشت كنيد و انگشت شست خود را بر روي شكم كودك - بين قفسه سينه و ناف – بگذاريد. سپس اين دست را محكم با دست ديگرتان بگيريد و هر دو دست را با حركت سريع رو به بالا فشار دهيد. شدت بالا كشيدن نبايد به حدي باشد كه كودك از روي زمين بلند شود.

 

بزرگسال - هوشيار

پشت سر شخص مصدوم بايستيد و دستانتان را به نحوي كه قبلاً توضيح داده شد به دور

كمر وي گره بزنيد. آنگاه آنها را بر روي شكم مصدوم به طرف بالا فشار دهيد. اين

حركت را چند بار تكرار كنيد. در صورتي كه شخص بر روي صندلي نشسته باشد،

مي‌توانيد اين حركت را از پشت صندلي انجام دهيد.

 

بزرگسال - بيهوش

پاشنه يك دست را مقداري بالاتر از ناف قرار دهيد. دست ديگرتان را بر روي آن بگذاريد. دستانتان را چند بار به سرعت به سمت بالا فشار دهيد تا جسم خارجي به طرف بيرون هدايت شود. در مورد كودكان، مي‌توانيد اين حركت را با كمك دو انگشت مياني دستانتان انجام دهيد.

 

تذكرات مهم

1- در صورتي كه شخص مصدوم مي تواند سرفه كند، نيازي به كاربرد اين روش نيست.

2- مانور هايمليخ براي كودكان كمتر از يك سال توصيه نمي‌شود و در مورد خردسالان و كودكان بايد با احتياط و ملايمت فراوان رفتار كرد.

3- در صورتي كه در مورد مصدوم مردد به سكته و يا خفگي هستيد، مبنا را بر خفگي بگذاريد. چرا كه موارد مشاهده شده خفگي در حين غذا خوردن به مراتب بيش از سكته مي‌باشد.

4- از آنجا كه گاهي جسم خارجي ممكن است به سمت داخل ششها هدايت شود و يا در حين عمليات نجات آسيبي به اندامها برسد، لازم است كه شخص مصدوم توسط پزشك معاينه شود.


آموزش به بيمار مبتلا به HTN یا فشار خون بالا

الكل مصرف نكنيد.

مصرف الكل نه تنها حرام است بلكه زيانبار است ؛ زيرا باعث افزايش فشارخون مي شود.

سيگار نكشيد.

دود كشيدن، خطر حمله قلبي، سكته مغزي و ساير بيماري ها را زياد مي كند. خطراتي كه اگر فشارخون بالا داشته باشيد اثري مضاعف دارند. اگر سيگار مي كشيد سعي كنيد براي قطع آن ياري بجوييد.

تمام دستورات دارويي را رعايت كنيد.

هيچگاه مصرف داروهاي ضد فشار خود را قطع يا تعديل نكنيد مگرآن كه به توصيه پزشكتان باشد. هر عارضه اي را فوراً گزارش كنيد.

استرس را كم كنيد.

از پزشك يا پرستارتان درباره فنون آرامسازي سؤال كنيد، مانند تنفس عميق و تمركز.

چند پرسش و پاسخ

هر چند وقت يكبار بايد فشارخون خود را بررسي كنيم؟

به طور كلي، بستگي به فشار خونتان دارد. در ابتدا ممكن است لازم باشد به طور هفتگي بررسي كنيد. سپس ممكن است لازم شود هر چند ماه يكبار بررسي كنيد. جزئيات را از پزشك خود بپرسيد.

حاملگي چه اثري بر فشار خون دارد؟

بعضي زنان در انتهاي حاملگي دچار فشارخون بالا مي شوند. درمان ممكن است شامل استراحت در بستر و بازنگري فشارخون در خانه باشد. در اكثرموارد پس از زايمان، فشارخون به سطح طبيعي باز مي گردد.

آيا فشار خون بالا قابل ريشه كني است؟

در اكثر موارد، نه. اما بسياري از افراد با درمان مي توانند فشارخون بالا را تحت كنترل در آورند. فشارخون بالا كه ثانويه به بيماري هاي ديگر باشد( مثل بيماري كليه ) ممكن است با درمان بيماري اوليه ريشه كن شود.

عوارض جانبي داروهاي ضد فشار خون بالا چيست؟

ممكن است شامل اختلالات خواب، ضعف عضلاني، خستگي و سرگيجه باشد. اگر دچار عوارض جانبي شديد  به پزشك خود اطلاع دهيد. ممكن است او بتواند مقدار مصرف را تعديل كند يا داروها را تغيير دهد. به ياد داشته باشيد كه نبايد داروي خود را قطع كنيد مگر آن كه با تأييد پزشك باشد.

اطلاعات بيشتر را از كجا كسب كنيم؟

با پزشك خود در درمانگاه يا بيمارستان محله خود مشورت كنيد. يا درصورت امكان با پزشك محل كار خود صحبت كنيد. در پايان تأكيد مي كنيم كه فشارخون شما كليد سلامتي شماست و شيوه زندگي سالم ، فشار خون شما را تحت كنترل نگه مي دارد!


کلسیم بلوکرها+بیماری سندرم حاد کرونری

کلسیم بلوکرها:

بلوک کننده های کانال کلسیم

عمل کلسیم: کلسیم باعث افزایش قدرت انقباضی قلب می شود

عمل کلسیم بلوکرها:با جلو گیری از ورود کلسیم به داخل سلول قدرت انقباضی قلب را کاهش می دهند         

کلسیم بلوکرها سه عمل اصلی دارند

اثر ضدآنژین:با کاهش افترلود(پس بار)وکاهش ضربان قلب باعث کاهش نیاز قلب به اکسیژن می شوند

اثر ضدفشار خون:بااتساع عروق محیطی وکاهش مقاومت محیطی باعث کاهش فشار خون می شوند

اثر ضد آریتمی:باعث کاهش فعالیت گره هایSANوAVNمی شود

انواع کلسیم بلوکرها

1.وراپامین:

اشکال:قرص(40و80و240میلی گرم)*آمپول(2و5میلی گرم)

موارد مصرف:آنژین،آریتمی(بخصوص PSVT)،فشار خون بالا

منع مصرف:برادی کاردی،بلوک درجه2و3،شوک کاردیوژنیک ،فیبریلاسیون وفلوتر دهلیزی

عوارض:HF(نارسای قلب)،تهوع،استفراغ،سردرد

2.نیفیدیپین(آدالات):

اشکال:کپسول (5و10میلی گرم)*قرص10میلی گرم

موارد مصرف:آنژین،فشار خون بالا

منع مصرف:تنگی آئورت،شوک کاردیو ژنیک

عوارض:افسردگی،تاکیکاردی،تکررادرار،CHF

3.دیلتیازیم:

اشکال:قرص،آمپول

موارد مصرف:آنژین،فشار خون بالا،آریتمی(AF،Af،PSVT)

منع مصرف:برادیکاردی،نارسایی بطن چپ،بلوک 2و3

عورض:برادیکاردی،سردرد،تهوع،استفراغ،هیپو تانسیون

4.آمیلو دیپین:

اشکال:قرص5میلی گرم

موارد مصرف:آنژین،فشار خون بالا

منع مصرف:درافراد دیابتی ممکن است با انسولین تداخل کرده وباعث هیپر گلایسمی شود

عوارض:سردرد،ادم،آریتمی،افسردگی،CHF


سندرم حاد کرونری(A.C.S)   
سندرم کرونری حاد (ACS)، از جمله تظاهرات بیماری عروق کرونر قلبی است که طیف وسیعی از بیماری ها از جمله آنژین صدری ناپایدار، انفارکتوس میوکارد حاد با یا بدون افزایش ارتفاع بخش ST نوار قلبی را شامل می شود. سندرم کرونری حاد، نتیجه آترواسکلروز است؛ یعنی بیماری منتشر عروق متوسط و بزرگ که با اختلال عملکرد آندوتلیال، آتروژنز و تشکیل پلاک بروز می کند... 
اولین مرحله وقوع یک ترومبوز شریانی، چسبیدن پلاکت به دیواره یک رگ آسیب دیده است. فعال سازی پلاکت، باعث تغییراتی در شکل آن می شود که در نهایت تجمع پلاکتی را افزایش می دهد. در مکانیسم چنین تغییراتی، آدنوزین دی فسفات و ترومبوکسان A۲ دخیل هستند، بنابراین درمان های دارویی ضدپلاکتی موجود نظیر آسپرین و تیئنوپیریدین ها آنها را هدف قرار می دهند. 
● درمان های اولیه درمان اولیه بیماران ACS می تواند دارودرمانی حمایتی یا درمان زودرس تهاجمی باشد (بسته به وضعیت بیمار). درمان های دارویی عبارتند از درمان با آنتی کوآگولانت ها (هپارین، انوکساپارین)، مهارکننده های گلیکوپروتئین IIb/IIIa (تیروفیبانن، آبسیکسیماب، اپتیفیباتید) و فیبرینولیتیک ها (آلتپلاز و تنکتپلاز). درمان اولیه تهاجمی ACS شامل تداخلات کرونری از طریق پوست (PCI) است. در این روش یک استنت داخل عروق کرونر جاسازی می شود تا جریان خون بخش مربوطه از میوکارد را مجددا برقرار کند.

بيماري مزمن انسدادي ريه [COPD

بيماري مزمن انسدادي ريه شايعتري علت مرگ و معلوليت ناشي از بيماريهاي ريوي است

. بيماري مزمن انسدادي ريه طبقه بندي وسيعي شامل گروه بيماري ‌هاي همراه باانسداد مزمن جريان هوا بداخل يا خارج ريه است. انسداد راه‌هوايي نوعي تنگي منتشر در راههاي هوايي است كه مقاومت در برابر عبور هوا را بالا مي‌برد. بيماري‌هايي مثل برونشيت مزمن،برونشكتازي،آمفيزم وآسم درگروه بيماري‌هاي مزمن انسدادي ريه قرار مي‌گيرند.

ادامه نوشته

شوک آنافیلاکسی

آنافيلاكسي‌ (شوك‌ آلرژيك‌) عبارت‌ است‌ از يك‌ پاسخ‌ آلرژيك‌ شديد به‌ داروها و بسياري‌ از مواد آلرژي‌زاي‌ ديگر كه‌ زندگي‌ فرد را به‌ خطر مي‌اندازد. آن‌ دسته‌ از واكنش‌هاي‌ آلرژيكي‌ كه‌ تقريباً بلافاصله‌ رخ‌ مي‌دهند معمولاً شديدترين‌ هستند.

ادامه نوشته

مضرات الکل"مشروبات الکلی"

قال رسول الله (ص ): الخمر ام الخبائب

یکی از گناهان کبیره از نظر دین اسلام خوردن مشروبات الکلی مییاشد که در این جا به برخی مضرت جسمانی مشروبات الکلی که با طب نوین به اثبات رسیده است اشاره می کنیم :

زیانهای الکل بر مغز و اعصاب :

بقیه در ادامه مطلب...

ادامه نوشته